CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, July 17, 2009

Nukilan Perdana Menteri sempena 100 Hari Menjadi PM



Saya tertarik dengan setiap petikan dan madah yang diucapkan oleh beliau tempoh hari. Bagi yang tidak berkesempatan renunglah dan hayatilah nukilan sajak yang disediakan khas buat rakyat Malaysia...


HARAPAN


Di wajah suci anak-anak ini ku lihat sinar
Di hati murni mereka terpahat sebuah impian
Andai snegketa membelenggu sesama
Andai kerakusan menguasai kita
Ke manakan tumpah harapan mereka
kerana.....
Di bahu kitalah terpikul segunung amanah
Di jemala kita terjunjung selaut ikrar
Melunas sumpah, menunai janji
Ayuhlah,
Rakan dan taulan, sahabat dan saingan
Lupakan beda lebihkan menerima
Bertatihlah bersamaku,
Kita berjalan seiringan,
Kita melangkah sehaluan
1 suara, 1 impian, 1 harapan, 1 Malaysia


Petikan diambil dari laman web http://www.1malaysia.com.my
Bagi saya ia suatu nukilan yang indah dan dalam maknanya. Biarlah tiada beda antara kita yang membaca dan sama-sama kita semaikan kerana harapan beliau adalah harapan kita semua.

Thursday, July 9, 2009

PPSMI telah dimansuhkan....

Menurut Menteri Pelajaran Kita Tan Sri Muhyiddin Yassin, keputusan dibuat untuk memansuhkan pembelajaran dan pengajaran matapelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Jadi kita akan dapat melihat bahawa matapelajaran tersebut akan dikekalkan dalam Bahasa Melayu.

Ini bakal memudahkan tenaga pengajar untuk mengajar dan membuat penjelasan lanjut tentang sesuatu topik. Lagi pula, keputusan yang dibuat adalah hasil daripada kesemua pihak.Apa pun, semoga Malaysia sentiasa berada di hadapan dan mencapai apa jua wawasan yang dikejar.




Apa komen anda?

Tuesday, July 7, 2009

Standart dan Kualiti....

Merujuk kepada standart dan kualiti, itulah yang disebut-sebut apabila seseorang itu ingin mendapatkan sebarang perkhidmatan atau barangan. Saya juga percaya semua pihak akan memikirkan tentang standart dan kualiti barangan atau perkhidmatan tersebut. Tidak kira murah atau tidak...tapi kualiti yang penting. Kempen belilah barangan Malaysia harus kita sokong dengan baik dan bukan sekadar manis di bibir sahaja. Saya berkata sedemikian kerana, jika bukan kita sebagai rakyat Malaysia yang mengagungkan atau mengangkat nama/jenama barangan dan keluaran Malaysia siapa lagi kan?



Pada keadaan ekonomi negara yang agak lembap sekarang ini, marilah kita bersama-sama memastikan produk Malaysia masih lagi kekal di pasaran. Kita sebagai rakyat Malaysia, merupakan penyumbang utama kepada ekonomi negara. Kita harus bersyukur kerana masih lagi dapat hidup dalam keadaan aman dan damai. Dengan diperkenalkan lagi Konsep 1 Malaysia oleh Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak, diharapkan setiap kita dapat menghayati dan mengamalkan setiap nilai teras dalam konsep tersebut. Jika nilai tersebut telah lama kita guna pakai maka inilah masa untuk kita memperkasakannya lagi.
Apakah 8 teras nilai tersebut kita bertemu lagi esok......

Thursday, July 2, 2009

KEPINCANGAN PAKATAN RAKYAT (PR)

Tanpa disangka dan diduga, Pakatan Rakyat yang dibentuk pada asalnya untuk menerajui Kerajaan untuk menggantikan pihak Barisan Nasional pada awal penubuhannya sahaja gah. Lama-kelamaan PR yang diwakili oleh pihak pembangkang, kelihatan semakin lemah dan ketara ketidakserasian mereka.

Pada 1 Julai 2009, Democratic Action Party (DAP) Negeri Kedah dengan bangganya menarik diri dari Pakatan Rakyat. Di mana, pihak DAP menganggap bahawa pihak PAS Negeri Kedah tidak membela nasib rakyat-rakyat yang bukan Melayu.
Kerana itulah, Perdana Menteri Kita, Yang Amat Berhormat Dato Sri Mohd Najib Tun Razak memperkenalkan 1 MALAYSIA. Sama-samalah kita menghayati apa yang terkandung dalam Konsep 1Malaysia tersebut dan menggunakannya sebagai panduan ke arah kemajuan dan kejayaan bangsa dan negara. Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.
Syabas Dato' Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak kerana mementingkan setiap lapisan masyarakat dan memperkenalkan 1Malaysia. Semoga gagasan tersebut mampu mengekalkan apa yang ada dan meningkatkan apa yang perlu.
MALAYSIA BOLEH!

Wednesday, July 1, 2009

MORE MBKS AREA WITH COUPON PARKING

Started by today.....JUly 1, 2009. 9 more areas under Kuching City South Council (MBKS) jurisdiction will using coupon parking.

The 9 areas are;

  1. Jln Laksamana Cheng Ho Commercial Centre
  2. Wisma Nation Horozon Commercial Centre
  3. Kingswood Inn
  4. Jalan Padungan Commercial centre (Public Bank)
  5. Tabuan Dayak Commercial centre
  6. Yoshi Square Commercial Centre
  7. Jln Song Thian Cheok Commercial Centre
  8. Kenny Hill Commercial Centre
  9. Kenyalang Park Commercial centre (vicinity of Lrg Sim Kheng Hong 4)

So....don't forget to put your coupon parking while parking at those area.

RM 277.5 million.....

ON 20 jUN 2006, the Sarawak Goverment had recieved, RM277.5 mln from the federal goverment. This fund are for three main road projects in Kuching and Mukah Divisions.


The Three projects are;

  • Jln Isthmus,Kuching
  • Jalan Bau /Semedang, kuching
  • Jalan Bengoh/Bau, kuching and
  • Jalan Serdeng to Kpg Rajang
  • Tanjung Manis, Mukah

Those are the road that put under the allocation. Thanks to our goverment who care about us. Even though all of us know that our economic growth a bit slow but....WE still Live in peace and projects are still on. That is MALAYSIA.

The allocation had been handed over by Treasury Secretary General Tan Sri Dr. Wan Abdul Aziz Wan Abdullah to our Chief Minister.